Harrastukset

Sähköskootteri – kokemuksia

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Grillikauppa.com verkkokaupan kanssa.

Tässä männäviikolla sain tutustua sellaiseen kuin sähköskoooteri (vai pitäisikö sitä kutsua sähköpyörä?). Kyseessähän on skootterinnäköinen vekotin, joka toimii maksimissaan 1000W teholla ja kulkee enintään 25 kilometriä tunnissa. Siitä huolimatta, ensimmäiset asiat mielessä koskivat säädöksiä ja turvallisuutta. Sen vuoksi piti käydä katsomassa Trafin sivuilta heidän näkökantaansa tällaiseen kulkupeliin.

Mitä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sanoo sähköskootterista?

Koska olen sääntelyihin ja kieltoihin tottunut kantasuomalainen, en voi oikeastaan edelleenkään uskoa todeksi Trafin ohjeistuksia. Siellä määritelmä kutakuinkin hyväksyi tämän sähkökäyttöisen menopelin pyörään rinnastettavaksi välineeksi.

Trafi nimittäin määrittelee sähköskootterin kevyeksi sähkökäyttöiseksi ajoneuvoksi (tarkastettu sivuilta 7.4.2017). Tämän määritelmän nojalla ajoneuvo saa olla teholtaan maksimissaan 1000W. Kulkunopeus on rajattu 25 kilometrin tuntivauhdin enimmäisnopeuteen. Sähköskootteria ei siis tarvitse rekisteröidä, ei ajokorttia eikä sille hakea liikennevakuutusta. Valojen puolesta siinä on oltava edessä oikea lamppu, mutta muutoin kaikki muu on heijastimien varassa. Niin ja tottakai töötti pitää olla!

viranomainen

Millainen on itse sähköskootteri?

Se siitä sääntelystä, mutta sitten itse sähköskootteriin! Käytännössähän tämä on hyvin paljon skootterinnäköinen, mutta hivenen kevyempirakenteinen tietyin osin. Tämän energialähteenä toimii ainoastaan sähkölataus. Latausaika on suurin piirtein kuutisen tuntia, jos latauksen aloittaa ihan alusta. Akku kuluu loppuun noin 50-80 km matkan jälkeen.

Akun kulumiseen tosin vaikuttavat myös muutkin tekijät kuin vektorinen kulkeminen paikasta A paikkaan B. Sen vuoksi kesto voi lyhentyä radikaalisti, mikäli painoa sähköskootterin päällä on enemmän, sääolosuhteet vaikeat tai tie kaikin puolin haastava. Meidän omissa testailuissamme pääsimme tämän käytöllä noin  50 kilometriä ennen hyytymistään.

Vaihteita ei ole sähköskootterilla kuin yksi. Käytännössä vauhti lähtee nollasta sataan heti, eli 25km/h on se ainoa nopeus. Sitä voi hivenen hilata hitaammaksi, mutta pääasiassa tämä menopeli menee tuota yhtä nopeutta.

Niin lähtö kuin jarrutuskin (etu- ja takajarru) voivat olla suhteellisen äkkinäisiä. Siksi ihan järkevää muistaa, että pyöräilykypärä on tarpeen tämän käytössä.

 

sahkoskootteri-1

 

Kuka tätä tarvitsee oikein?

Tämä on selkeästi työssäkäyvän cityihmisen menopeli. Akkua kuluttava kilometrimäärä on juuri sopiva city-käyttöön. Koska säädökset eivät kiellä käyttöä pyörätiellä, välttää mitä todennäköisimmin kaupungin ruuhkakohdat. Pyöräilystä tuleva hikeytyminen jää myös välistä, jolloin töihin ei tarvitse saapua selkä märkänä. Vielä sekin etu on, että välttää parkkitilaongelman eikä varsinkaan joudu maksamaan parkkimaksuja / sakkoja väärinpysäköinnistä.

Sähköskootterissa on avainnippu, joka muistuttaa kuin parhaimman bemarinomistajan avainnipulta. Sillä lukitsee skootterin, mutta sillä saa myös asetettua varashälytyksen päälle

Renkaat tässä ovat kuin parhaimmassa läskipyörässä (mistä oikeastaan nimikin tulee). Sähköskootteri käytännössä seisoo helposti ilman tukijalkaakin, mutta niin ei kannata tätä jättää. Kyllä sen nimittäin kumoon saa niin halutessaan.

sahkoskootteri-3

Yhteenvetoa

Sähköskootteri on hintaansa nähden suhteellisen hyvä hinta-laatusuhteinen vekotin. Se todellakin on enemmän mielestäni citykäyttöön soveltuva työmatkakulkuväline kuin muuhun vastaavaan. Vanha kyyninen sääntö-Suomeen uskova tosin jaksaa yhä ihmetellä, ettei tälle tarvitse mitään lupia tai rekisteröintejä. En usko olevani tässä ainoa mutta onneksi 100-vuotias Suomikin osaa yllättää sääntöjen purkamisella.