Harrastukset

Gallerian valaistuksesta kokemuksia

Olin vaahtosammuttimen kokoisesta teini-ikään saakka taidekerhossa. Taidekerhon jokavuotinen sato koottiin aina näyttelyyn kaiken kansan nähtäville. Sittemmin oma taiteilijanurani on hivenen tyrehtynyt, muttei toki täysin sammunut.

En nyt päätynyt itse taiteilijaksi mutta parisen vuotta sitten olin harjoittelijana kulttuurialalla. Tuo harjoittelu antoi ymmärrystä, mitä on gallerian valaistus.

yhteistyo-led-valot-300x50

Yleisvalaistus: Luonnon valoa tai ei mitään valoa

Tämä riippuu tosi paljon taiteen ja tilan luonteesta. Olen käynyt näyttelyissä, joissa yleisvalaistus on hoidettu ainoastaan luonnonvalolla tai sitten huomaamattomasti. Se ei ole koskaan ärsyttänyt silmään, eikä ole vienyt huomiota.

Toisissa näyttelyissä kaikki ylimääräinen valo on pyritty peittämään. Tämä tietysti sitten tarkoittaa sitä, että valon rooli itse teoksessa on tärkeämpi.

Yleisvalaistus on siis pääasiassa kiinni siitä, onko taiteilijan teosten luonne valosta riippuvainen sielullisesti ja/tai fyysisesti.

Kiskovalot

Gallerian valaistus on peliä kiskovaloilla

Kohdevalaistus on itselle kaikista tutuinta, koska olen itsekin ollut näyttelyä rakentamassa. Kohdevalot pääasiassa ovat kiskovaloja, joiden käyttö pitäisi optimoida oikein. Lamppuja ei siis noin vain pistetä paikoilleen kiinni ja avata näyttely!

Mitä kohdevaloilla sitten pitäisi välttää? No ensimmäisenä haluan varoittaa liiallisesta valaistuksesta. Liika valo saattaa olla riskaabelia, koska teoksen värimaailma tai muut ominaisluonteet eivät välttämättä tule esille valotulvassa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toiseksi liian vähäinen valaistus voi jättää jotain oleellista teoksesta piiloon, mikä erityisesti on isojen teosten kohdalla haaste. Tällöin kohdevalaisimia täytyy olla useampikin antamaan valoa joka puolelle teosta.

Kolmantena valosuunnittelussa huomioidaan kiskovalojen suuntaaminen. Kiskovalaisimet ovat hyvä kaveri taululle mutta todella paha katsojan silmälle. Periaatteessa voi vahingossa käydä niin, että joku kirkas kiskovalaisin voi pilata galleriakäynnin häikäisemällä koko ajan kävijää.

Valon merkitys on nostaa kohde esille.

Valo ei saa varastaa huomiota galleriassa, ellei se ole teos

Kiskovalaisimien kanssa meneekin tasapainoilun puolelle, mikä on liian vähän ja mikä on liikaa. Tämä oikeastaan selviää vain tunteja kokeilemalla ja vaihtelemalla kiskovalaisimien paikkaa, kunnes se optimaalinen silmää miellyttävä kohta löytyy. Pääpointti on, ettei valaisu saisi varastaa huomiota teokselta.

Valon kuuluu olla teoksen tukija –henkinen mesenaatti.